Не боятися помилок, а йти далі!

«Do not fear mistakes - there are none.»

( «Не бійтеся помилок, їх не існує.»)

Майлз Девіс

Будь-яке навчання супроводжується неминучими помилками, і освоєння англійської мови - не виняток. Але чи вміємо ми правильно реагувати на помилки, і чи можемо зробити їх не перешкодами на нашому шляху, а помічниками і віхами в просуванні до заповітної мети.

Помилка - оцінка або помилка - урок

У багатьох з нас міцно сидить страх перед помилками - відгомін шкільного дитинства, коли за помилки знижували оцінки. І це боляче било по самолюбству, вабило покарання з боку батьків, знижувало статус в очах однокласників ... та хіба мало які ще негативні спогади може викликати неправильно вжите час або пропущений артикль.

Саме звідти ростуть ноги у таких неприємних явищ, як підвищена тривожність, швидка стомлюваність, відчай від відсутності результатів і, в кінцевому етапі, зниження мотивації.

Але варто поміняти фокус уваги, і помилка постає зовсім в іншому світлі. Адже це прекрасний індикатор білих плям, які залишаються на шляху вивчення нового матеріалу і придбання нових навичок. Тому помилку слід сприймати як безцінне джерело інформації, як промінь світла, який підсвічує ті стежки, якими потрібно пройти на навчальному шляху.

Розвиток тільки через помилки

Не існує однозначної, гладкого і прямолінійного шляху навчання. Кожна людина унікальна і має свої особливості, які змушують його проходити свій власний особливий і неповторний шлях, продираючись через численні труднощі. Наш мозок так влаштований, що він не здатний навчатися в стані спокою. Навпаки, для освоєння нових знань просто необхідно подолання труднощів. І на ці труднощі нам вказують наші помилки. Отже, ми розвиваємося тільки в тому випадку, якщо помиляємося і долаємо свої помилки.

Про це говорить і етимологія самого слова « mistake » в англійській мові. Воно складається з двох частин:

« Mis » - приставка, яка означає неправильність, недолік;

« Take » - одне із значень слова - спроба.

Значить слово «помилка» означає всього лише « неправильна спроба », яких може бути безліч. 

Що робити з помилками?

Що ж робити, щоб помилки перестали бути кошмаром, а стали добрими помічниками в нелегкій справі вивчення англійської мови? В радянській школі був такий формат викладання, який називався «робота над помилками». Саме він буде корисний і для просування у вивченні англійської мови.

Я пропоную наступні етапи роботи над помилками, які дозволять звернути «шкідливі» помилки на користь і зробити їх помічниками.

1. Помічати і робити вибір.

Запускати процедуру роботи над помилками потрібно в самий останній момент скоєння помилки. Перш за все, потрібно індивідуалізувати момент помилки і зафіксувати її в свідомості. Це може статися на уроці, при виконанні вправи, в розмові. Залежно від ситуації вибрати адекватну реакцію - для уроку доречним буде відразу виправити помилку, а для звичайної життєвої ситуації - не фіксуватися на ній і йти далі. Але тут головне - не дозволити запустити звичні реакції мозку, що призводять до стресу. Потрібно переключити увагу на запам'ятовування помилки для подальшого аналізу.

2. Аналізувати.

Аналіз починається з визначення розділу і теми граматики, до якого відноситься правило, що регулює мовну ситуацію, де була допущена помилка. У цьому розділі потрібно знайти точне правило, яке описує наш випадок. Це правило слід повторити з урахуванням наявних винятків (адже найчастіше помилки зустрічаються саме в ситуаціях, коли підлягає застосуванню одне з горезвісних винятків) і закріпити повторене прикладами правильного вживання. І нарешті, переформулювати помилковий варіант відповідно до знайденим правилом.

В ідеалі на цьому етапі добре б скласти таблицю, куди будемо заносити послідовно відпрацьовуються помилки. Її потрібно вести постійно, додаючи нові розбори помилок як в процесі активного вивчення мови, так і при застосуванні його на практиці. Така таблиця дозволить переглядати і швидко освіжати в пам'яті ті мовні складності, які зустрілися саме на нашому навчальному шляху. Вона буде у кожного індивідуальною і буде відображати особистий шлях осягнення мови.

Моя пропозиція включити в таблицю такі колонки:

- власне помилку;

- ситуацію, коли сталася помилка (коротко);

- застосовується правило (з винятками);

- приклади правильного вживання;

- виправлений варіант.

3. Тренувати.

На цьому етапі починається сама справжня робота! Тому що для повноцінного запам'ятовування і інтеграції нового знання в робочі навички потрібно багаторазове повторення, відпрацювання в різних варіантах вживання. Ці тренування можна проводити на очних уроках, самостійно вдома, з використанням численних онлайн ресурсів. Таким чином «нарощуються» інтелектуальні «м'язи», які дозволять легко і невимушено використовувати в будь-якій ситуації відповідне правило без здійснення злощасних помилок.

4. Помічати приклади.

Останній етап повноцінної роботи над помилками полягає у фіксації уваги на вживанні досліджуваного правила в будь-яких ситуаціях. Це потрібно для розширення кругозору і для кращого закріплення навички.

Автор: Елліна Мовчан

 

Джерело: englishteacup.org

Для можливості залишити коментар потрібно зареєструватися.

2016 ©Української федерації фігурного катання на ковзанах.

Використання будь-яких матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється за умови посилання на ufsf.com.ua.