Як навчити дитину вирішувати проблеми

Навіть нас, дорослих, часто охоплюють емоції через те, що ми втрачаємо ясність думки й не знаємо, як реагувати на ту чи іншу проблему. Так, емоції роблять нас людьми, але крім них у людини є й неперевершений інтелект для того, щоб усвідомлювати й відкладати в бік свої негативні емоції й вирішувати проблему, яка їх викликала.

Навички вирішення проблем мають вирішальне значення для:

  • Поведінкового розвитку дитини.
  • Інтелектуального розвитку дитини.
  • Побудови більш ефективних стосунків (замість того, щоби вдаватись до насильства як способу вирішення проблем).
  • Розвитку вміння слухати.
  • Формування впевненості в собі.

Уміння вирішувати проблеми складається із:

  • Творчого мислення, яке дозволяє розглядати проблему з різних точок зору. Творче мислення відрізняється готовністю ризикувати, експериментувати й припускатися помилок.
  • Критичного мислення, що дозволяє людині подумки розбити проблему або ідею на складові та проаналізувати їх. Ця навичка складається зі здібностей сортувати, класифікувати й порівнювати подібності та відмінності, доходячи в результаті до обґрунтованого, незаангажованого висновку.

Пропонуємо чотирнадцять простих порад, що допоможуть прищепити дитині навички ефективного вирішення проблем.

  • 1. Допоможіть дитині усвідомити (визначити) проблему або емоцію, яка її турбує. Іноді діти засмучуються просто тому, що не у змозі зрозуміти, у чому їхня проблема. Допоможіть дитині усвідомити проблему або емоцію, яка її турбує. Скажіть їй, що бути сердитим чи сумним нормально, і навчіть її того, як можна описати свій стан відповідними словами. Навчіть дитину розбивати проблему на частини, які буде легше розуміти й аналізувати.
  • 2. Не вирішуйте проблеми за дітей. Вам може бути простіше вирішити проблему вашої дитини й рухатись далі. Але реальна проблема в тому, що завдяки такому підходу ваша дитина нічого не навчиться. Єдине, про що вона дізнається, це те, що вона залежить від вас. І як тільки залежність стане звичкою, дитина стане нездатною вирішувати свої проблеми тоді, коли вас не виявиться поруч.
  • 3. Визначте можливі рішення. Після того як проблема визначена, можна переходити до пошуку рішення. Ставте дитині відкриті запитання, щоб допомогти їй знайти можливе рішення. Покажіть їй, як мислити гнучко й вільно для того, щоб навчитися розглядати проблему з різних точок зору. Проведіть «мозковий штурм» і заохочуйте її вибирати як очевидні, так і неочевидні й нестандартні рішення. Такий підхід буде стимулювати як творче, так і критичне мислення.
  • 4. Обговоріть можливі рішення. Допоможіть дитині зрозуміти й детально розібрати кожне рішення та його наслідки. Якщо в неї була сварка із другом, попросіть її детально розібратись у можливих рішеннях, необхідних для досягнення примирення. Ви можете ставити навідні запитання для того, щоб допомогти дитині знайти більшу кількість рішень.
  • 5. Виберіть одне рішення. Запропонуйте дитині вибрати один варіант вирішення проблеми з усіх можливих. Самостійне прийняття рішення дасть їй відчуття свободи й компетентності. Це також навчить її брати на себе відповідальність за свій вибір.
  • 6. Складіть план дій і дотримуйтесь його. Допоможіть дитині скласти план дій, за допомогою якого вона буде вирішувати актуальний конфлікт. Заохочуйте її виконувати кожний пункт цього плану. Обдумування та планування не мають сенсу, якщо вони не призводять до відповідних дій.
  • 7. Обміркуйте та проаналізуйте. Дотримання певного плану може дати бажані результати, а може й не дати. Це частина зростання, яке ніколи не припиняється. Але для того, щоб таке зростання дійсно мало місце, необхідно аналізувати свої помилки та вчитися завдяки їм. Дозволяйте вашій дитині припускатися помилок і вчитись на них. Якщо їй це вдається, заохочуйте її.
  • 8. Демонструйте впевненість. Діти шукають у вас моральної підтримки. Демонструючи впевненість в їхніх можливостях, незалежно від того, удається їм щось чи ні, ви допоможете їм сформувати звичку ніколи не здаватися.
  • 9. Заохочуйте свободу в іграх дитини. Структурована діяльність дійсно корисна для дитини, але гра без будь-яких обмежень є ключем до її когнітивного розвитку. Коли дитина вирішує повсякденні проблеми, такі як обвалення конструкції, яку вона змайструвала з кубиків, або зіткнення ідей з ідеями приятелів на дитячому майданчику, вона розвиває свою здатність критично мислити. Вивчення того, як працюють причинно-наслідкові зв'язки, є невід'ємною частиною неструктурованих ігор.
  • 10. Для творчості та уяви немає правил. Якщо дитина хоче пофарбувати слона в червоний колір, нехай слон буде червоним. Діти не пов'язані реаліями цього світу. Їхня уява дозволяє їм поглянути на проблеми по-своєму. Створіть атмосферу, в якій дитина не буде чути нарікань або засуджень. Якщо діти будуть боятись помилитися, вони ніколи не будуть намагатися щось робити.
  • 11. Будьте прикладом для наслідування при вирішенні проблем. Як і в усьому іншому, діти спостерігатимуть за вашою поведінкою. Якщо ви будете впадати у стресовий стан, емоційно реагувати або швидко здаватись, то мимоволі навчите дитину неконструктивного ставлення до проблем. Дійте мудро.
  • 12. Іноді дитина може потребувати вашої допомоги. Намагайтеся завжди уважно спостерігати за тим, як ваша дитина ставиться до вирішення проблем у повсякденній діяльності, чи то гра з улюбленим конструктором, чи спільні ігри на дитячому майданчику. Якщо ваша дитина здається занадто засмученою або готова все кинути, втрутьтесь у ситуацію з мінімальною кількістю допомоги, щоб допомогти їй не опустити руки.
  • 13. Навчіть дитину емпатії. Ми не одні в цьому світі, і тому наші проблеми, як правило, є результатом взаємодії з іншими людьми. Емпатія має велике значення для ефективного вирішення проблем. Поясніть дитині, що вона повинна навчитися щиро співчувати іншим людям, а також ураховувати їхні почуття й погляди при прийнятті рішень. Оволодіти емпатією непросто, але вона неодмінно прийде з послідовними зусиллями.
  • 14. Заохочуйте зусилля. Дітям необхідно знати, що їхні зусилля й рішення оцінюються відповідним чином. Заохочуйте їхні зусилля, щоб вони відчували себе мотивованими для того, щоби працювати над вирішенням проблем і щоб така робота стала звичкою. Не кажіть «Чудова робота», а скажіть «Ти добре придумав закріпити меч на стегнах за допомогою ременя!». Це покаже дитині, що ви помітили її знахідку, і підтвердить ефективність знайденого нею рішення.

З першого й до останнього подиху ми постійно вирішуємо проблеми, великі й маленькі. У світі людських складнощів, постійних змін і протиріч рішення проблем – це навичка, яку за важливістю можна порівняти з диханням. Дотримання наведених порад допоможе дитині набути її.

 

Джерело: Розвиток дитини

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

2016 ©Української федерації фігурного катання на ковзанах.

Використання будь-яких матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється за умови посилання на ufsf.com.ua.