Олександр Жулін: "танцюристам треба зробити дві довільні програми"

Рівно рік тому Росія мало не позбулася в фігурному катанні своєї першої танцювальної пари - допінг-тест Катерини Бобрової дав позитивний результат на мельдоній, і Каті з її партнером Дмитром Соловйовим довелося пропустити вже третій поспіль чемпіонат світу. Зараз же танцюристи знову націлені на те, щоб боротися за медалі світової першості. Про те, що відбувається в танцях на льоду, і яким має бути чемпіонське катання, міркує наставник російського дуету Олександр Жулин.

Ми зустрілися в "Олімпійському" на одному з тренувань Бобрової та Соловйова, і на моє прохання дати оцінку вже пройшла половині сезону тренер сказав:

- Якщо говорити відверто, я бачу, що перша п'ятірка пар може тасуватися зараз в будь-якій послідовності. Виділив би, мабуть, лише одну пару - олімпійських чемпіонів Ванкувера Тессу Вірчу / Скотта Мойра. Вони залишилися такими ж харизматичними катальщіков, якими були завжди, довели, вигравши фінал "Гран-прі" і чемпіонат чотирьох континентів, що є лідерами сезону, ця магія поширюється на всіх, в тому числі і на суддів, тому канадцям заслужено викидають вищі бали .

- Чи вважаєте, що справа перш за все в магії?

- Звичайно ж не тільки в ній. Але ось лише один приклад: в довільній програмі у канадський дует є шматок, де Скотт сорок секунд їде на двох ногах. Але оскільки це Вірчу / Моїр, на це закривають очі. Хоча я більше ніж упевнений: якщо який-небудь російський тренер поставить щось подібне своїй парі, він буде "закопаний" вже на контрольних прокатах. Якщо ж це раптом "проскочить", значить, пару закопають на першому ж турнірі, і це буде абсолютно справедливо.

ДАЙТЕ МОЖЛИВІСТЬ ЙТИ ВПЕРЕД!

- Коли ми розмовляли з вами на початку минулого сезону, ви говорили приблизно те ж саме на адресу французького дуету Габріели Пападакіс Гійома Сізерона - з приводу однієї з підтримок. Зокрема - що підтримка не відповідає четвертому рівню складності і ніколи не отримала б його, якби була виконана російською парою.

- Ту підтримку, до речі, Пападакіс і Сізерон переробили. Тепер в їх програмі все, як то кажуть, відповідає букві закону. Але скажіть на милість, що складніше: виконати підтримку в "кораблику", яка, безумовно, по-своєму складна, красива і отримує "плюс три", або зробити підтримку вниз головою, де Катя обертається, відпустивши руки? Зрозуміло, що такий елемент має менше шансів на те, щоб бути виконаним абсолютно чисто, тому що фігуристи ризикують. Але ризик в даному випадку ніяк не заохочується і додатковими балами щире за.

- Навіщо тоді він потрібен?

- Ну треба ж якось рухати фігурне катання вперед? Іноді - свідомо виходячи за рамки існуючих правил.

- Як це робить Женя Медведєва, стрибаючи в довільній програмі "зайві" каскади?

- Саме так. Виконуючи їх, вона ніби говорить: "Хлопці, дозволяйте вже, дайте можливість йти вперед!" Нинішні правила влаштовані таким чином, що якщо хто-небудь з фігуристів почне виконувати стрибок в п'ять оборотів, оцінюватися це теж не буде. Для того, щоб такий стрибок потрапив до переліку дозволених елементів, спортсмен повинен виконати його в офіційних змаганнях. Але хто стане виконувати, свідомо знаючи, що не отримає належну оцінку?

Якщо ж говорити про танці, вважаю, що у пар, які претендують на чемпіонство, не повинно бути підтримок, які без праці здатні виконати фігуристи-новачки. Чемпіони повинні рухати свій вид спорту вперед. Пам'ятайте підтримку, яку робили Меріл Девіс і Чарлі Уайт, коли вона без жодних видимих ​​зусиль злітала до нього на плече? У всіх, хто це бачив, реакція була одна: "Вау!" Ось це - однозначно "плюс три". Якби я був суддею, стовідсотково вітав би ті пари, які роблять елементи подібного класу.

Коли ми з Катею і Дімою починали придумувати свої нинішні підтримки, нам судді постійно говорили: подивіться на Пападакіс: вони виконують всі свої елементи так легко і чисто, що крім "плюс три" просто неможливо дати якусь іншу оцінку. Щоб справити сильніше враження, нам недостатньо так само легко і чисто виконати ті ж самі елементи. Потрібно щось таке, що здатне ще й потрясти публіку - складністю, ризиком - чим завгодно.

- Що заважає це зробити?

- Те, що в фігурному катанні придумано вже все, що тільки можна придумати. Це з одного боку. З іншого - ми пропустили три чемпіонати світу. Три! Кожен з них - це крок назад. Після того, як в березні 2014 го у Соловйова трапилася травма ноги, йому довелося лікуватися більше року. Коли хлопці знову почали виступати, вони отримували другою оцінкою 7,50 - 7,75, при тому, що до Олімпійських ігор в Сочі виходили на рівень 9,25 - 9,50. Коли нам знову вдалося вийти на колишні позиції, трапилася історія з мельдоній. Зовсім серйозних наслідків у вигляді тривалої дискваліфікації це на щастя не спричинило, але чемпіонат світу, де інші пари продовжували заробляти рейтинг і титули, Катя з Дімою пропустили. А в цьому сезоні до групи лідерів додалися ще й Вірчу / Моїр.

Зрозуміло, що ми докладаємо всіх зусиль для того, щоб цю ситуацію зламати. Я знаю недоліки хлопців, знаю їхні сильні сторони, намагаюся ці сильні сторони витягнути. Змогли ж ми виграти на чемпіонаті Європи короткий танець? Значить, в головах суддів щось все-таки клацнуло? Хоча фігурне катання - це звичайно ж в значній мірі смаківщина.

МЕНІ, ЯК ГЛЯДАЧУ, ВЕСЬ ЧАС ЧОГО БРАКУЄ

- Я б не стала всерйоз орієнтуватися на результат короткого танцю. Все-таки ця частина програми ніколи не була однозначно сильною стороною Пападакіс і Сізерона. А чемпіони світу-2014 Ганна Капелліні / Лука Ланотте програли вам лише тому, що отримали штраф.

- Я вам уже говорив і можу повторити, що захоплююся французької парою. Бачу в цьому дуеті якусь позамежну магію. У Гійома - приголомшлива хореографічна підготовка, якій позаздрить будь-який балетний танцівник, плюс - дуже гарне почуття пози. Коли він катається, то якістю цього катання перекриває будь-які недоліки партнерки. І як би я не хотів думати інакше, "зробити Сізерона" з будь-якого іншого фігуриста абсолютно неможливо. Тому дорівнювати в рамках Європи ми намагаємося перш за все на них, а не на якийсь інший дует.

- Погоджуся, але задам кілька більш "приземлений" питання: коли Бобрової та Соловйову в їх довільному танці дають за доріжку кроків другий, а не третій рівень складності, ви, як тренер, розумієте, до чого саме причепилися судді?

- Коли фігуристи виконують доріжку на великій швидкості, зрозуміти це практично неможливо. Причепитися при бажанні можна до кожного кроку. Особливо це стосується дужок. Я сам катав "школу" і знаю, що зробити дужку абсолютно чисто можна тільки на маленькому ходу.

- Іншими словами, немає ніякої можливості відшліфувати доріжку так, щоб не залишити суддям жодного приводу для причіпок?

- Думаю що ні. Поставити таку доріжку можна. Можна навіть довести її до такого стану, що будь-який запрошений технічний фахівець скаже, що це не просто третій рівень, а майже четвертий. Просто домогтися однаково ідеального виконання кроків обома партнерами в потрібний момент - надскладна задача. Досить одному партнеру трохи Недокручений ногу на єдиному кроці - і все. Ось і виходить, що саме "дороге", що є в танцювальній програмі, - це доріжки, але це і сама "легкоубіваемая" складова.

- Говорячи на початку нашої бесіди про першу п'ятірку дуетів, кого саме, крім Вірчу / Моїр і Пападакіс / Сізерона ви мали на увазі?

- Суто мій особистий вибір - це Боброва / Соловйов, Майя і Алекс Шибутані і Медісон Чок / Еван Бейтс.

- Чому Чок / Бейтс, а не Уівер / Поже, наприклад?

- Просто другий канадський дует чисто візуально став подобатися мені менше. Але це не оцінка, а просто особисті враження. Чесно кажучи, я ніколи не був прихильником того, щоб обговорювати роботу колег, вишукуючи в ній мінуси - набагато більше уваги завжди звертаю на плюси. Постійно намагаюся побачити: що такого роблять інші, чого не робимо ми.

- Які якості суперників ви виділяєте особливо?

- Мені подобається, як у Сізерона працюють коліна. Подобається, як в парі Вірчу / Моїр працюють відносини "чоловік - жінка". Подобається вишколеність елементів у Шибутані - кожен рух доведено до абсолютної досконалості. Про інші дуети чогось особливого сказати не можу - в них мені, як глядачеві, весь час чогось не вистачає, щоб захоплюватися побаченим.

МЕНІ НЕ ВИСТАЧАЄ ТВОРЧОСТІ В СПОРТІ

- Коментуючи виступ Бобрової та Соловйова на чемпіонаті Європи в Остраві, ви, назвали обидва прокату ідеальними. Дійсно так вважаєте?

- Ну я ж повинен був щось сказати вашим колегам в мікст-зоні? Недоліки в прокатах безумовно були, але навіщо ж в такий момент про них говорити? Головне, що ми самі їх бачимо і розуміємо, де і в чому є резерв для зростання.

- А він є?

- Якби не було, ми б в цьому році не програли Пападакіс і Сізерону всього чотири бали. Кажу "всього", тому що в минулому сезоні ми програвали їм 20, і сам я, чесно кажучи, думав, що наздогнати французів нам з Катею і Дімою вже не судилося ніколи в житті. Відносно чемпіонаті Європи можу сказати про те, що мене, як тренера, потрясло, наскільки легко Катя і Діма відкатали обидві програми. Без внутрішнього напруження, незважаючи на дуже жорстку конкуренцію. Зараз же ми просто працюємо. Намагаємося домогтися, щоб до чемпіонату світу програми зазвучали ще потужнішим, стали більш амплітудними, більш глибокими. В принципі все виходить.

- Багато вже зараз починають думати про програми олімпійського сезону.

- Ми не виняток. Є музика, є ідея, більше поки нічого сказати не можу - можливо, залучимо до роботи нового хореографа.

- А не страшно буде в олімпійському році віддавати пару в чужі руки?

- Коник так чи інакше все одно буду ставити я сам. А ось що стосується способу і його хореографічного втілення, поміняти "руку" постановника може бути тільки на користь.

- У творчому пошуку нових ідей вам не заважає робота в "Льодовиковий період"? Немає відчуття, що постановочні шаблони телепроекту починають обмежувати свідомість в тому, що стосується професійного спорту?

- Скоріше навпаки. Ходи, якими більшість тренерів вирішують в нашому виді спорту постановочні завдання, досить лімітовані і одноманітні. Багато просто побоюються братися за якісь нові теми. "Льодовиковий період" хороший тим, що дає можливість не тільки спробувати все, що завгодно, але і зрозуміти, як можна обіграти на льоду той чи інший образ.

- А як же знаменита теорія, що якщо направити творчу енергію в одне русло, її неодмінно не вистачить в чомусь іншому?

- Тут є цікавий момент. З одного боку, працюючи і в спорті, і в шоу, ти дійсно розпорошувати, але це одночасно і дисциплінує, причому сильно. Якщо говорити відверто, творчості мені в спорті звичайно ж не вистачає. Будь моя воля, я б взагалі зробив танцюристам не одну, а дві довільні програми, хоча знаю, що багато тренерів в цьому зі мною не погодилися б.

 

Джерело: Спорт Експрес

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

2016 ©Української федерації фігурного катання на ковзанах.

Використання будь-яких матеріалів, розміщених на сайті, дозволяється за умови посилання на ufsf.com.ua.